Kosthold

Sarkoidose er en mangeartet sykdom med betennelse/inflammasjon i ulike organer. Det er ikke forsket på noe spesielt kosthold som pasienter med denne sykdommen kan følge. Imidlertid går det an å utlede hvordan det er hensiktsmessig å spise ut fra sykdommens karakter og kunnskap vi har om ulike matvarers effekter. Det logiske er å finne fram til et kosthold som demper inflammasjonen (betennelsen) i organene. Og løsningen blir da et anti-inflammasjons-regime! Det er ikke en enkelt kostfaktor som er avgjørende, men det er viktig at sammensetningen er så optimal som mulig.

Dette skriver klinisk ernæringsfysiolog Merete Hansen-Møllerud. Hun har, på oppdrag fra oss, utviklet et kostholdsprogram i samarbeid med indremedisiner Fedon Lindberg som heter KOSTHOLD VED SARKOIDOSE. Riktig kosthold er viktig for alle mennesker, om de er syke eller friske. Alle de som melder seg inn i NSF vil motta dette programmet automatisk.

Dette er KUN et tilbud til de som er medlem i NSF. Ønsker du å kjøpe programmet og ikke er medlem, koster det kr. 100,-

Ønsker du som medlem å få få tilsendt en ekstra kopi av programmet, send en e-post til medlem@sarkoidose.no og oppgi medlemsnummeret og antall, så sender vi det til deg i posten. Du kan også logge deg inn på medlemssiden og laste ned programmet som PDF fil også.

Noen tips!

  • Regelmessige og små måltider (5 ganger pr. dag).
  • Spis bevisst. (Ta bare salat/grønnsaker hvis du må forsyne deg en gang til)
  • Drikk mye vann. (en til to liter pr. dag)
  • Bruk mindre salt. (bruk krydder isteden)
  • Spis fargerikt. (gulrøtter, appelsiner, tomater, blåbær, juice m. m.)
  • Gå mye, kjøp deg en skritt teller (anbefalt skritt pr. dag er ca. 10 000) Gå trapper

Myndighetenes råd ang kosthold!

Trening

Trening er også noe man godt kan gjøre når man har sarkoidose. Men man må tilpasse treningen etter hvordan man er i formsyklusen. Man må teste ut hvilken treningsform som passer for seg selv, mange går turer og føler at det hjelper. Andre drar på treningsstudio og tar øvelser der. Svømming eller sykling? Det er mange muligheter. Det viktigste er at man prøver å bevege seg, men man må ikke overanstrenge seg. HUSK å hvile mye, lytt til kroppen din.

Les gjerne foredraget om Sarkoidose trening og aktivitet og trening og sarkoidose som fysioterapeut Agnete Hagelsteen Dalelid ved Glittreklinikken har utarbeidet. Dette er generelle treningstips, men snakk med din fysioterapeut før du begynner å trene.

Det som er spesielt for mange med sarkoidose er slitenheten, energiløsheten (fatigue) og tørrhoste. Prøv om treningen fungerer, juster etter kroppens reaksjoner. Før gjerne en aktivitets loggbok for å være sikker på at du har registrert alle gjøremål i løpet av dagen/uken-også hviletid. Prøv å bruke 0-10 skala (f. eks Borg CR 10skala) for å bli mer kroppsbevisst på hva er det du opplever i trening og aktivitet; økt andpustenhet, generell slitenhet, smerter, økt hoste.
Hilsen Agnete Hagelsteen Dalelid.

En annen type trening kan du utføre gjennom fysikalsk behandling. Det ordineres av den enkeltes fastlege i form av en rekvisisjon.

Koder som skal brukes for å få fysikalsk behandling etter honorartakst (gratis behandling):

A1f –  Sarkoidose i lunger (annen kronisk lungelidelse med nedsatt respirasjonskapasitet)
C1k – Sarkoidose i nervesystemet (annen lidelse med tilsvarende nevrologisk utfall)
H1f – Sarkoidose i muskler og ledd (annen kronisk inflammatorisk/infeksiøs eller immunologisk artritt)

OBS! Fysioterapeuten må ha en avtale med  kommune/offentlige for at du skal få refusjon.